شیران
خبرگزاری فارس: سردبیر یک نشریه یهودی معروف و ذینفوذ در محافل یهودی-صهیونیستی برای متوقف کردن ایران هستهای سه راه پیشنهاد کرد و افزود که مناسبترین راه ترور رئیس جمهوری آمریکا توسط موساد است. به گزارش خبرگزاری فارس، سردبیر نشریه «آتلانتا تایمز یهودی» پیشنهاد کرد که برای متوقف کردن ایران هستهای، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را ترور کند. حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی شب هفتم محرم خود در دانشگاه هنر، به موضوع "آزادیهای اجتماعی و آزادی بیان" پرداخت و تفاوت میان آزادی بیان و اظهار شجاعانه حرف حق را توضیح داد. به گزارش رجانیوز، گزیده سخنان پناهیان در این زمینه که متفاوت از مباحثی است که تاکنون در مورد آزادی بیان مطرح شده، در ادامه آمده است: اگر انسان اساساً به «آزادیهای اجتماعی» نیاز دارد، پس چرا در قرآن نیامده است؟ • در ادامه بحث ترس، مقدمتا، اشاره به یک مطلب مهم در عرصهی علوم انسانی بسیار ضروری است. این مقدمه را با سؤال مهمی آغاز میکنیم و آن اینکه: چرا در قرآن کریم، صریحا از کلمه «آزادی» سخنی به میان نیامده است؟ مگر آزادی، مسأله مهم بشر نیست؟ آیا در آن زمان، آزادی مسأله بشر نبوده، و امروزه این اهمیت پیدا شده است؟ آیا قرآن، تنها به مسائل جامعهی آن روز پرداخته است؟ و آیا انسان اساساً نیاز به آزادی دارد؟ یا به صورت مقطعی و در دوران ما چنین نیازی پیدا کرده است؟ اگر انسان، اساساً به آزادی نیاز دارد، پس چرا در قرآن نیامده است؟ این سؤالها در مورد «آزادی بیان» هم مطرح است. ارزشهای آزادی بیان چیست؟ آیا خدا هیچکدام از ارزشهای آزادی بیان را قبول ندارد؟ شاید ما از اساس نگاه درستی به این مقوله آزادی بیان نداشتهایم. 1- فواید آزادی بیان چیست؟/ آیا با مفهومی غیر از آزادی، نمیتوان به آن فواید دست پیدا کرد؟ • از طرفداران آزادی بیان باید پرسید: قرار است با مفهوم آزادی بیان و تحقق آن در جامعه به چه نتایجی برسیم؟ چه فوائدی برای آزادی بیان وجود دارد؟ هر فائدهای را که میخواهید برای آن در نظر بگیرید. حالا باید این سوال بسیار اساسی را پرسید، آیا نمیتوان با مفهومی غیر از آزادی بیان به آن فوائد دست پیدا کرد؟ حتی به گونهای که آن فواید، بهتر بیشتر و عمیقتر شود و از آسیبهای کمتری هم برخوردار باشد؟ چرا خداوند به جای تصریح به «آزادی بیان»، صاحبان حرف حق را به شجاعت و نترسیدن توصیه کرده؟ • آیه شریفهی: الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب(زمر/18) اگر به آزادی بیان ربط داشته باشد، بدون اینکه عَلَم آزادی بیان را بلند کند، و تصریح یا تأکیدی بر آزادی بیان داشته باشد، به کسانی بشارت داده است که از بهترین سخنان تبعیت کند. • اما در آیهی مورد بحث که میفرماید: الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى بِاللَّهِ حَسیباً، (سوره احزاب، آیه 39) میبینید خداوند متعال به جای تصریح به «آزادی بیان»، از زاویهی دیگری به این موضوع پرداخته است و فرموده است: «آنها که حرف حقی برای گفتن دارند، از بیان آن نترسند و آن را بگوید». «تبلیغ رسالات الهی» همان سخن حقی است که میتواند مصادیق متنوعی داشته باشد. به هر حال، بهجای اینکه بفرماید: «به کسانی که میخواهند سخنی بگویند، آزادی بیان بدهید تا آنان که رسالات الهی را بیان میکنند هم آزادی بیان پیدا کنند و مانعی بر سر راه تبلیغشان نباشد»، میفرماید: «خود کسانی که اهل تبلیغند نباید بترسند و نمیترسند.» آسیبهای «آزادی بیان» چیست؟/ آیا با مفهومی غیر از آزادی، میتوان از آن آسیبها کاست؟ • بی شک مفهوم آزادی و آزادی بیان فوایدی دارد، اما بدون تردید آسیبهایی هم دارد. باید دید آیا امکان دارد به همان فوائد از راه دیگری که آسیبهای کمتری دارد رسید؟ برای درک اهمیت این سوال باید به فریبها و آثار سوء آزادی بیان توجه کرد. ما که تاکنون هر چه دیدهایم، مفهوم آزادی بیان بیشتر به نفع سرمایهداران زالو صفت و صهیونیستها بوده است. • البته هر سخن حقی میتواند آسیبهایی داشته باشد و مورد سوء استفاده قرار بگیرد. هم از آزادی ممکن است سوء استفاده شود و هم از آیات قرآن (همانطور که عده ای به استناد برخی آیات قرآن به جنگ با حضرت علی علیه السلام برخاستند)، اما باید دید آسیب کدام مفهوم کمتر است؟ قطعاً به دلیل کمتر بودن آسیبهای روش قرآن و روش برخورد دین با مفاهیم اجتماعی باید به نگاه دینی برگردیم؛ و نباید تعصب داشته باشیم که برخی مفاهیم علم شده در جوامع پر از مشکلات مدرن را مسلمات و مقدسات اولیهی حیات انسان تلقی کنیم. در فضای آزادی بیان، اکثراً سخن «باطل» رد و بدل میشود یا سخن «حق»؟/ آیا بازی آزادی بیان همیشه به نفع دروغگوها تمام نمیشود؟/ «آزادی بیان» بیش از فایده، ضرر دارد • یکی از فواید آزادی این است که «در فضای آزاد، حرف حق هم رد و بدل میشود.» خب خدا کاری کرده است که حرف حق حتماً رد و بدل بشود و دستور داده که کسی که حرف حق میزند، از غیر خدا نترسد. ولی در آزادی بیان، حرف بد هم رد و بدل میشود. حالا اگر دقت کنید، میبینید وقتی ملاک ارزش، «آزادی بیان» باشد بیشتر حرف «بد» رد و بدل میشود، یا آنجا که «شجاعت در بیان سخن حق» ارزش محوری میشود، حرف بد و ناصحیح مطرح میشود؟ پس آزادی بیان بیش از فایده، ضرر خواهد داشت؟ آیا در شرایطی که آزادی بیان ارزش محوری باشد، بازی همیشه به نفع فریبکارها و دروغگوها تمام نمیشود؟ در حالی که اگر ارزش محوری با مفهوم شجاعت در بیان حق باشد، فریبکاریها و دروغگوییها راحت تر قابل کنترل است. توصیهی اول قرآن به صاحبان حرف حق: «از غیر خدا نترسید» • پس روش قرآن (با توجه به آیه39 سوره احزاب: الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ...) این است که آنان که حرف حقی برای گفتن دارند، باید حرفشان را بزنند؛ اعم از اینکه آزادی باشد یا نباشد. اگر سرشان هم بر دار رفت، باید حرفشان را بزنند. این خود موجب پدید آمدن نوعی آزادی معقول و منطقی برای بیان سخن حق میشود. توصیهی دوم قرآن به صاحبان حرف حق: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً» • توصیه دیگر قرآن برای تحقق فوائد آزادی بیان این است که: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداَ؛ اى کسانی که ایمان آوردهاید، تقوای الهی پیشه کنید، و سخن درست و استوار بگویید» (احزاب؛70) اگر کسی حرفی زد، باید حرفش درست و صحیح باشد. خدا بهجای اینکه بگوید «آزادی بیان هنرمندان، مبلغان و متفکران و رسانهایها را فراهم کنید و جو آزادی بیان درست کنید»، دستور میدهد که برای بیان و حرف زدن، «تقوا داشته باشید و حرف درست بزنید.» در فضایی که فقط آزادی بیان تبلیغ شود، معلوم است که این فضا معمولاً به نفع دشمنان بشریت تمام میشود. اما تأکید بر قول سدید و درست حرف زدن بیشتر به نفع پیامبران و رفع مظلومیت از محرومان تمام میشود. وقتی تنها بر فضای باز تأکید شود، حرف غلط بیشتر رد و بدل میشود • وقتی تنها بر فضای باز تأکید شود، بیشترین حرفی که رد و بدل میشود حرف غلط خواهد بود. مانند وقتی که انواع محدودیتها کم باشد، بیشتر شاهد ظلم و ستم خواهیم بود تا رشد و بالندگی. بعد لازم است قوانین و ضوابط فراوانی تنظیم شود، تا از آسیبها جلوگیری کنند. در نهایت هم معمولا ضوابط چندان کارگر نخواهند بود. تاکید بر آزادی بیان چنین گرفتاریهایی زیاد دارد. ولی این مشکلات در شیوهی نگاه قرآن بسیار کمتر است. ممکن است کسی به بهانهی بیان سخن حق و حقطلبی به سخن باطل بپردازد ولی کنترلش راحتتر است بالاخره حرف حق منطق و ملاکهایی دارد که راحتتر قابل ارزیابی است. در فضای نگاه قرآن، در قدم اول لازم است که فرد، مبلّغ رسالات خدا باشد و اهل سخن حق باشد. از اول هم به سخن گفتن هر کسی بها داده نشده است که همین که حرف بزند ارزشمند باشد، بلکه باید حرف حق بزند. «آزادی بیان» حربهی غرب برای ایجاد اختلاف در جامعه/ «آزادی بیان» یک مرام صهیونیستی • یکی از آسیبهای مهم آزادی بیان به عنوان یک ارزش محوری این است که میتواند منشأ اختلافات شود و همه افراد جامعه را به جان هم بیاندازد. امید استکبار برای اینکه بتواند یک جامعه را به نزاع و اختلاف بکشاند، ارزش محوری دادن به همین آزادی بیان است. با چنین تحلیلی کلمه آزادی بیان به جای اینکه یک کلام مقدس بشود، میشود یک مرام صهیونیستی. دغدغه قرآن برای اهل رسانه، تقوا است نه آزادی/ با تقوا، آزادی حقیقی ایجاد میشود/ خفقان ناشی از رسانههای آزاد، بدتر از خفقان دیکتاتورها • دغدغه قرآن برای اهل رسانه، تقوا است نه آزادی. اگر آزادی هم نباشد، کسی که تقوی دارد شجاع است و در فضای فاقد آزادی هم حرف خودش را میزند. آزادی هم نباشد، آزادی را درست میکند. اگر تقوا باشد نه تنها از آزادی سوء استفاده نمیشود بلکه آزادی حقیقی نیز ایجاد خواهد شد. چون خود رسانهها میتوانند یک نوع خفقان و سلب آزادی بیان را به جامعه و اندیشمندان تحمیل کنند که از خفقان دیکتاتورهای نظامی بدتر است. خروج نظامیان امریکایی از عراق یکی از رویدادهایی است که اگرچه اهمیت این موضوع در داخل کشورمان به اندازه کافی تبیین نشده اما یک خروج بیسابقه حداقل از زمان جنگ جهانی دوم به بعد است. به گزارش رجانیوز، جنگی که امریکا 9 سال پیش در عراق بهراه انداخت، در حالی هفته گذشته با خروج آخرین گروه از نظامیان امریکایی از مرز کویت پایان یافت که انتقادهای نه چندان پر سر و صدا از تن دادن اوباما به خواست دولت عراق مبنی بر خروج نظامیانش از این کشور در رسانههای امریکا منتشر شد. این در حالی بود که نتیجه این جنگ ویرانگر برای امریکا، چهار تریلیون دلار هزینه نظامی به همراه 4500 کشته و برای مردم عراق، بیش از یک میلیون و 400 هزار قربانی و کشوری ویران بود. امریکا که پس از جنگ جهانی دوم در هر کشوری که به صورت نظامی وارد شده بود -از ژاپن و کره گرفته تا کویت و عربستان- به بهانه پایگاههای نظامیاش نیروهای ارتش خود را در آن کشور باقی گذاشته بود، این بار در عراق مجبور شد، بیش از 500 پایگاه نظامی خود را تعطیل و همه نیروهای نظامی خود را که در بیشترین حالت به 170 هزار نفر هم رسیده بودند، از این کشور خارج کند تا مردم عراق، ثمره استقامت دولت مردمی خود را بر پافشاری بر خروج نیروهای خارجی در این کشور بچشند. این خروج ذلتبار که خود امریکا به یکی از بزرگترین شکستهای نظامی امریکا در تاریخ این کشور و همردیف با جنگ ویتنام تبدیل شده، بار دیگر بر مواضع دقیق و رویکرد هوشمندانه رهبر معظم انقلاب صحه گذاشت و مشخص کرد اگرچه رسانههای غربی تلاش میکنند تا سخنان و مواضع ایشان را سانسور کنند اما آنچه در واقعیت در جریان است، نشان از سیاستمداری هوشمند و باتدبیر دارد که فارغ از جنبه مذهبی و علمی خود، با تیزبینی ویژهای تحولات منطقه را زیرنظر دارند و به ارائه تحلیلهایی دقیق میپردازند. ایشان در سال 83 و در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم، با یادآوری رویکرد تهاجم و اشغالگری ایالات متحده در عراق و در کل منطقه خاورمیانه، یک پیشبینی دقیق از وضعیت نهایی این اقدام نظامی ارائه کردند: «بر اساس همه اصول و موازین بشری، کار امریکاییها محکوم و مذموم و تنفرانگیز است؛ و براساس همه قواعد عالم طبیعت، کار آنها محکوم به شکست است. امریکاییها بدانند دیر یا زود با ذلت و سرافکندگی از عراق خارج خواهند شد. برادران عراقی ما میتوانند این دوره را کوتاه کنند؛ میتوانند رفع این خطر بزرگ را نزدیک کنند؛ با چه چیزی؟ با وحدت کلمه، با تمسک به اسلام، با حفظ روحیه اسلامی و ایمانی خود و با بهکارگیری عقل و حکمت و تدبیر.» اهمیت این اظهارات رهبر انقلاب در جایی است که در سال 83، امریکا و نظامیانش در وضعیت نسبتاً مناسبی در عراق به سر میبردند و در رویای اشغال مادامالعمر این کشور و تسلط دائمی بر منابع نفتی عراق، روزگار میگذراندند؛ رویایی که فاصلهای بعید با واقعیت کنونی یعنی خروج و به معنای دیگر، فرار مفتضحانه و سرشکسته آنان از این کشور داشت. جنگ عراق که در سال 2003 میلادی و در فضای جنجالآمیز پس از 11 سپتامبر آغاز شد و بهانه اصلی آغاز این جنگ سلاحهای کشتار جمعی در عراق بود؛ جنگی که یک میلیون کشته به دنبال داشت و از سوی دیگر، مقامات وقت امریکا و انگلیس ادعا میکردند که عراق صاحب تسلیحات کشتار جنگی است اما پس از اشغال این کشور هرگز نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند. اکنون میلیونها آواره عراقی باید به دنبال ساخت سرپناهی برای خود باشند و تلاش کنند تا تأسیسات اقتصادی نابود شده خود را بازسازی کنند تا شاید نسلهای بعدی آنان قادر باشند زندگی عادی را تجربه کنند؛ موضوعی که با همت و اراده مردم این کشور در اخراج امریکایی، قطعا قابل وصول است خبرگزاری فارس: مرتضوی از تدابیر ستاد انتخابات کشور برای احراز هویت رای دهندگان خبر داد. به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات که با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری سیما به تشریح جزئیات فرآیند انتخابات به ویژه ثبتنام کاندیدا میپرداخت، اظهار امیدواری کرد که انتخابات نهمین دوره مجلس باشکوهتر از تمامی دورهها برگزار شود. خبرگزاری فارس: حضرت آیت الله خامنهای تاکید کردند: برخی تصور می کنند امریکا در پشت صحنه، در حال مدیریت این تحولات است اما این تحلیل توهم محض است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار وزیر، مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی در منطقه و حوادث کشورهای غربی را بی سابقه و بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: دستگاه دیپلماسی کشور در این اوضاع پیچیده و حساس، باید با تبیین حرف نو نظام اسلامی یعنی حضور توأمان مردم و ارزشهای الهی در جامعه، به نقش آفرینی مؤثر بپردازد.
به گزارش آتلانتا تایمز یهودی، اندرو ادلر (andrew adler) سردبیر این نشریه به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرد که برای دفاع از اسرائیل در مقابل تهدید ایران به موساد و عوامل آن در آمریکا اجازه بدهد که اوباما را ترور کند.
ادلر در این مقاله مدعی شد که اسرائیل برای مقابله با ایران هستهای سه گزینه پیش رو دارد:
1- حمله پیشدستانه به حماس و حزبالله.
2- حمله به تاسیسات هستهای ایران.
3- چراغ سبز دادن به جاسوسان موساد در آمریکا برای ترور باراک اوباما، تا بدینوسیله قدرت به معاون اول او [جو بایدن که در روزهای اولیه انتصاب خود اعلام کرد وی یک صهیونیست است] منتقل شود تا وی سیاستی را در پیش بگیرد که آمریکا با آن به اسرائیل در محو کردن دشمنان خود کمک کند.
وی در ادامه تصریح میکند که برای حفظ موجودیت اسرائیل راه سوم مناسبتر است.
این مقاله در محافل یهودی در آمریکا و رژیم صهیونیستی جنجالی برپا کرده است. ادلر نویسنده این مقاله از نویسندگان معروف یهودی و ذینفوذ در محافل یهودی است.
این خبر را رسانههای مختلف آمریکایی و اسرائیل از جمله هافینگتون پست و روزنامه هاآرتص نیز منتشر کردهاند.
به گفته برخی کارشناسان، ارائه راهکارهایی از این دست بیش از هر چیز نشاندهنده سردرگمی و ناتوانی صهیونیستها و آمریکاییهایی است که در زمان کنونی همزمان فشار سیاسی، اقتصادی، تهدید نظامی و سیاست ترور مغزهای متفکر ایرانی را در پیش گرفتهاند اما هیچ یک در قبال ایران موثر نبوده است.
** ثبت نام 254 دواطلب در روز اول ثبت نام
وی با اشاره به ثبتنام داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس در روز اول در سراسر کشور افزود: براساس آمار و گزارش رسیده به ستاد انتخابات کشور امروز 254 نفر در سراسر کشور ثبتنام کردند که از این بین، 245 نفر آقا و 9 نفر از خانمها بودند.
** علت تمدید نشدن ثبت نام از داوطلبین
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد که از امروز ثبتنام داوطلبی نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز و تا پایان روز جمعه ادامه خواهد داشت که البته براساس قانون این مهلت تمدیدپذیر نیست.
** توصیه به چهرهها و شخصیتهایی که نامزد میشوند
وی در ادامه به داوطلبان نمایندگی مجلس نهم به ویژه چهرهها و شخصیتهای شرکت کننده توصیه کرد که کار ثبتنام خود را به دقیقه 90 نگذارند تا مجریان انتخابات برنامههای خود را به خوبی به پیش برده و مراحل انتخابات را رسیدگی کنند.
** داوطلبان برای ثبت نام چه مدارکی داشته باشند؟
مرتضوی در ادامه به مدارک لازم برای داوطلبان نمایندگی مجلس اشاره کرد و گفت: با توجه به اطلاعیه شماره 5 وزارت کشور داوطلبین میبایست دارای شناسنامه و کارت ملی عکسدار، مدرک خدمت وظیفه عمومی، مدرک کارشناسی ارشد یا تجربه یک دوره نمایندگی با مدرک پایینتر و نیز 10 قطعه عکس 4*3 مناسب باشند.
وی ادامه داد: البته به استناد ماده 28 قانون هر دور نمایندگی معادل یک مقطع تحصیلی صرفاً برای حضور در انتخابات مجلس محسوب میشود.
** چرا انتخابات مجلس نهم اهمیت دارد؟
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه به اهمیت انتخابات پیشرو اشاره کرد و گفت: ما در عرصه سیاست بینالمللی و جغرافیای سیاسی جهان با جهشها، حرکتها و نیز بیداری اسلامی مواجه هستیم و حتی امروز بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی تبدیل به یک معضل برای نظام استکباری شده و براین اساس موج بیداری اسلامی که برگرفته از انقلاب اسلامی است، نظام جمهوری اسلامی را با عرصههای جدیدی مواجه کرده که میبایست در این مقطع نیز الگویی برای کشورهای اسلامی باشیم.
وی اضافه کرد: این فعل و انفعالات، باعث شده که ما در انتخابات آینده مشارکت حداکثری داشته باشیم البته ما به عنوان مجریان انتخابات به وظایف قانونی خود عمل خواهیم کرد و بسترهای لازم را برای انتخابات باشکوه فراهم میکنیم.
** دعوت مرتضوی از کسانی که ...
مرتضوی از همه کسانی که طبق قانون میتواند در قوه مقننه اثرگذار باشند، خواست تا داوطلب نمایندگی مجلس شده تا با حضور گسترده مردم در انتخابات، آینده شاهد مشارکت مطلوب باشیم.
** همه چیز درباره انتخابات رایانهای
به گزارش فارس، رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه به چگونگی انتخابات آتی به صورت رایانهای اشاره و خاطرنشان کرد: انتخابات دارای فرآیندهای مختلفی است که وزارت کشور از چند سال گذشته به سمتی گام نهاد تا بتوانند فرآیند انتخابات را مکانیزه کنند.
** 24 فرایند انتخابات مجلس نهم 100 درصد رایانهای
وی انتخابات مجلس نهم را دارای 25 فرآیند عنوان کرد و گفت که از این بین 24 فرآیند آن در تمامی شعب اخذ رأی و حوزههای انتخابیه صددرصد رایانهای برگزار میشود.
** 10 درصد از حوزههای انتخابیه، رایگیری رایانهای
مرتضوی با اشاره به مطالعات صورت گرفته بر روی مکانیزم انتخابات کشورهای دیگر دنیا گفت: براساس مطالعات کارشناسان ما و آشنایی آنان با نظامهای انتخاباتی جهان، نهایتاً براساس فرآیندی بومی نرمافزار و سختافزاری طراحی شد که شاهد رأیگیری الکترونیکی باشیم. البته بنا داریم با همکاری ناظرین 10 درصد از حوزههای انتخابیه را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.
**شانس چه حوزههایی برای اخذ رای الکترونیکی بیشتر است؟
وی از نام حوزههای انتخابیهای که به صورت الکترونیکی اخذ رأی در آنها انجام میشود خودداری کرد و گفت: در حوزههایی که زیربنایی آنان فراهمتر است و دارای زیرساخـتهایی مناسبی از جلمه اینترنت، اینترانت، شرایط مخابراتی خوب، راههای مواصلاتی هستند بررسیهای نهایی انجام شده و در گام نخست در چند استان به صورت آزمایشی انتخابات رایانهای برگزار میشود که امیدواریم در آینده انتخابات کاملاً رایانهای شود.
** در دور اول، انتخابات تهران رایانهای نیست
رئیس ستاد انتخابات کشور با تأکید براینکه بسیاری از حوزههای انتخابیه زیرساختهایشان البته فراهم بود گفت که تنها 10 درصد از حوزههای انتخابات رایانهای خواهد بود و در دور اول نیز بنا نداریم که در تهران این امر صورت بگیرد.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به فرآیند نظارت بر انتخابات گفت: براساس قانون اجرای انتخابات برعهده قوه مجریه و وزارت کشور است و نظارت بر اجرای قانون تنها از وظایف شورای نگهبان است و هیچ قوه حق نظارت بر انتخابات را ندارد.
مرتضوی در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی انتخاب هیئتهای اجرایی و نیز وظایف آنان اشاره کرد و گفت: بار سنگین انتخابات بر دوش هیئتهای اجرایی است که از سوی مردم صورت میگیرد.
** تشکیل هیاتهای اجرایی بلافاصله پس از صدور فرمان ثبت نام
وی افزود: پس از آنکه امروز وزیر کشور فرمان ثبتنام انتخابات را صادر کرد، بلافاصله فرمانداریها مکلف به تشکیل هیئتهای اجرایی شدند که میبایست 30 نفر از معتمدین اعم از فرهنگیان، بازاریان، کارگران و اقشار مختلف مردم در این بین حضور داشته باشند.
** چگونه هیاتهای اجرایی تشکیل میشوند؟
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه تصریح کرد: این 30 نفر پس از تشکیل، به هیئتهای نظارت شورای نگهبان و مراکز اصلی و فرعی حوزهها معرفی و پس از تعیین معتمد بودن آنها فرمانداران مکلف هستند این مجموعه را تشکیل دهند.
وی افزود: از این 30 نفر میتوانند بین خود یا خارج از خود 9 نفر را انتخاب کنند که البته از این میان یک نفر نماینده شورای مرکز انتخابیه یا حوزه فرعی است و 2 نفر دیگر نیز مقامهای اجرایی اداری همچون رئیس ثبتاحوال و فرماندار است که در مجموع این افراد هیئتهای اجرایی مرکز حوزههای اصلی و فرعی را تشکیل میدهند.
معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه به وظایف هیئتهای اجرایی اشاره کرد و تعیین محل شعب و نیز شعب اخذ رأی در حوزههای اصلی و فرعی را از وظایف این هیئتها عنوان کرد.
مرتضوی تعیین اعضای شعب اخذ رأی، رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از دیگر وظایف هیئتهای اجرایی برشمرد و گفت که به استناد ماده 28 قانون انتخابات داوطلبین هنگام ثبتنام میبایست اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام اسلامی و نیز تابع کشور جمهوری اسلامی باشند.
وی ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی و نیز اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه را از دیگر شرایط صلاحیت داوطلبین عنوان کرد و گفت: داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن و نیز نداشتن شهرت در حوزه انتخابیه، دارای حداقل 30 سال و حداکثر 75 سال سن از دیگر شرایط صلاحیت داوطلبین است.
** مراد از مدرک معادل
معاون سیاسی وزیر کشور این نکته را نیز یادآور شد که براساس تفسیر ماده 28 که به تأیید شورای نگهبان رسیده، مراد از مدرک معادل، مدرکی است که ارزش استخدامی داشته باشد.
رئیس ستاد انتخابات کشور استعلام صلاحیت داوطلبین را از مراجع چهارگانه یعنی دادستانی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال عنوان کرد و گفت: پس از اینکه این اطلاعات توسط ستاد انتخابات وصول شد به فرمانداریها ارسال و در چارچوب قانون هیئتهای اجرایی به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه را ابلاغ میکنند.
مرتضوی در پاسخ به این سؤال که بعداز هیئتهای اجرایی وظیفه شورای نگهبان در تعیین صلاحیت چیست، گفت: بعد از اینکه هیئتهای اجرایی به صلاحیت داوطلبان رسیدگی کردند، داوطلبانی که صلاحیتشان مورد تأیید قرار نگرفته براساس قانون میتوانند ظرف مدت 3 روز به هیئت نظارت مرکز استان مراجعه و شکایت خود را تسلیم کنند.
وی در همین زمینه افزود: براساس قانون، هیئت نظارت استان باید به شکایت داوطلبان رسیدگی کند و با اخذ نظر هیئت نظارت مرکزی مراتب را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه ابلاغ کند اما چنانچه هیئت نظارت مرکز استان با اخذ نظر هیئت نظارت مرکز صلاحیت فرد را بررسی کرده و داوطلب مجدداً معترض باشد مجدداً میتواند به هیئت نظارت مرکزی مراجعه کند و اگر باز قانع نشد به شورای نگهبان مراجعه میکند و نهایتاً لیست نهایی در اختیار ستاد انتخابات کشور قرار میگیرد و ستاد نیز وظیفه دارد لیست هر حوزه انتخابیه را به فرمانداریها ابلاغ کند.
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: راهکارهای متنوعی وجود دارد که داوطلبان میتوانند بحث تأیید یا عدم تأیید صلاحیت خود را پیگیری کنند.
** نحوه تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس نهم
مرتضوی در پاسخ به این سؤال که تبلیغات در این دوره چگونه خواهد بود، با بیان اینکه قانون تبلیغات تغییر نکرده است، اظهار داشت: براساس قانون زمان تبلیغات یک هفته است و تا 24 ساعت قبل از روز اخذ رأی ادامه مییابد.
** مجازات 3 تا 30 روزه متخلفین از ماده 57 قانون انتخابات
وی با اشاره به فصل 6 قانون انتخابات که درباره بحث تبلیغات است، تصریح کرد: در بحث قانون تبلیغات انتخابات ماده 57 مواردی را بیان کرده که متخلفین از این ماده به 3 تا 30 روز زندان محکوم میگردند.
** مجازات پاره یا مخدوش کردن آگهی تبلیغات نامزدها
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در خصوص قانون تبیلیغات ماده 58 نیز موجود است که براساس آن هیچکس حق ندارد آگهی تبلیغات نامزدها در محلهای مجاز را در زمان قانونی تبلیغات پاره یا مخدوش کند که مرتکب این عمل مجرم بوده و مجازات میشود.
مرتضوی با بیان اینکه کاندیداهای انتخابات مجلس نهم در چارچوب قانون مجاز به چاپ پوستر، بروشور و دادن آگهی در روزنامههای مجاز و شرکت در تجمعات هستند، گفت: نامزدها فقط در مواردی که در قانون به عنوان تخلف احصا شده است نمیتوانند به تبلیغ بپردازند.
مجری برنامه با بیان اینکه برخی از افرادی که صلاحیت ندارند با ثبتنام در انتخابات و به دنبال آن عدم تایید صلاحیت تلاش میکنند تا برای رسانههای خارجی خوارک تبلیغاتی درست کنند، نظر رئیس ستاد انتخابات کشور را جویا شد که مرتضوی گفت: در این دوره از انتخابات کسانی که از نظر شکلی دارای شرایط نباشند یعنی برای مثال مدرک فوقلیسانس نداشته باشند در سیستم کامپیوتری نام آنها ثبت نمیشود.
** تعداد قوقدیپلمهایی که تا الان در انتخابات مجلس نهم ثبتنام کردهاند
مرتضوی در ادامه با بیان اینکه شرایط فردی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی (نداشتن محکومیت کیفری، التزام عملی به اسلام و داشتن مدرک فوق لیسانس یا معادل آن) نامزدهای انتخابات مجلس نهم باید برای هیئتهای اجرایی و هیئتهای نظارتی اثبات و احراز شود، تصریح کرد: از مجموع آمار کسانی که تاکنون در انتخابات مجلس نهم ثبتنام کردند یک نفر فوقدیپلم، 38 نفر لیسانس، 169 نفر فوق لیسانس، 43 نفر مدرک دکتری و 3 نفر تحصیلات حوزوی دارند.
** ثبتنام کاندیداهای انتخابات مجلس نهم اینترانتی است/چه کسانی بیشترین فراوانی سنی را دارند؟
وی همچنین با اشاره به اینکه ثبتنام از کاندیداهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بستر اینترانت انجام میشود، خاطرنشان کرد: بیشترین فراوانی سنی کسانی که تا الان در انتخابات مجلس ثبتنام کردند بین 41 تا 45 سال هستند.
** شرایط رایدهندگان در انتخابات مجلس نهم
رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه مردم چه شرایطی برای شرکت در انتخابات باید داشته باشند، اظهار داشت: داشتن تابیعت جمهوری اسلامی ایران، 18 سال سن تمام و عاقل بودن شرایط انتخاباتکنندگان است.
مرتضوی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی براینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات را چگونه ارزیابی میکنید، تصریح کرد: پیشبینی بنده از مشارکت مردم در انتخابات یک مشارکت مطلوب است.
وی افزود: در دولت نهم چهار انتخابات را برگزار کردیم که نسبت به مدت مشابه آن در هر چهار انتخابات گذشته مشارکت افزایش داشته است.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به افزایش 26 درصدی مشارکت مردم در انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی اخیر نسبت به دوره قبلی آن گفت که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری شاهد افزایش 23 درصدی مشارکت مردم بودیم.
مرتضوی تأکید کرد: در دولت احمدینژاد با توجه به بسترسازیهای مناسب برای مشارکت مردم شاهد مشارکت مطلوبی بودیم که امید است باز هم در انتخابات پیشرو شاهد مشارکت بالای مردم باشیم.
** دولت در برگزاری انتخابات بنا دارد که آخرت خود را فدای دنیای احدی نکند
وی در پاسخ به این سؤال که اقدامات ستاد انتخابات کشور برای برگزاری یک انتخابات سالم و مبتنی بر قانون چه چیزی است، ابراز داشت: به فضل الهی با خداوند متعال، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران عهد بستهایم و دولت بنا دارد برای دنیای احدی آخرت خود را فدا نکند و اصولاً چنین امکانی برای احدی وجود ندارد چرا که با سازوکار موجود انتخابات احدی اگر بخواهد در سرنوشت انتخابات دخالت کند چنین امکانی برایش محیا نیست.
** تدابیر ستاد انتخابات کشور برای احراز هویت رایدهندگان
مرتضوی درباره نحوه احراز هویت رأیدهندگان یادآور شد: برای احراز هویت رأیدهندگان شناسنامه و کارت ملی به صورت مشاهده بررسی میشود و با توجه به اینکه بانک اطلاعات تعریف شده برای تمام صندوقهای رأی تکثیر شده که از طریق آن احراز هویت صورت میگیرد.
وی در همین زمینه متذکر شد: ستاد انتخابات سراسر کشور به صورت آنلاین با سرور مرکزی ستاد انتخابات کشور ارتباط برقرار میکند و اگر فردی در هر کجای کشور رأی داده باشد دیگر امکان رأی دادن مجدد برایش وجود ندارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به حضور 10 الی 15 فرد و نمایندگان کاندیداها بر سر صندوقهای اخذ رأی گفت: بستر مناسبی برای برگزاری انتخابات باشکوه ایجاد شده و امید است انتخاباتی پررونق، شفاف، سریع و صحیحی را برگزار کنیم
حضرت آیت الله خامنه ای، مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی را فعالان خط مقدم پیکار عظیم بین المللی در عرصه دیپلماسی خواندند و خاطرنشان کردند: دیپلماسی، به علت اصطکاک منافع کشورها، عرصه مقابله و چالش است اما فعالیت در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، فراتر از فعالیت متعارف دیپلماسی در جهان است چرا که سفیران ایران، نماینده نظامی هستند که ذات مستکبران با ماهیت اسلامی آن در تضاد عمیق است.
رهبر انقلاب با یادآوری نگرانی و وحشت جبهه استکبار از نام اسلام افزودند: اسلام با پایه ها و مبانی استکبار یعنی ظلم و تجاوز و اشغالگری مبارزه می کند به همین علت زورگویان جهانی از نفسِ گرایش ملتها به اسلام متوحش می شوند، همچنانکه در حوادث ماههای اخیر منطقه، از ظواهر و نشانه های اسلامی بودن تظاهرات ملتها و پیروزی اسلام گرایان در انتخابات، علناً ابراز نگرانی کرده اند.
ایشان در تبیین بیشتر خصومت گسترده مستکبران جهان با نظام اسلامی، نقش اسلام را در شکل گیری جمهوری اسلامی و پیشرفتهای 3 دهه اخیر ملت ایران، نقشی بی همتا دانستند و خاطرنشان کردند: نظام منتخب ملت ایران، با نام اسلام و با برجسته کردن شعارهای اسلامی به پیش رفته است به گونه ای که اکنون دانشمندان جوان این سرزمین در علوم و صنایع بسیار پیشرفته نظیر هسته ای و نانو، با افتخار از بسیجی بودن خود سخن می گویند و استکبار نیز به همین علت یعنی به دلیل نقش آفرینی مبنایی اسلام در این سرزمین، به مقابله با جمهوری اسلامی مشغول است.
حضرت آیت الله خامنه ای، خصومت زورگویان جهانی با ایران اسلامی را موجب بروز چالشهایی فراتر از چالشهای معمول در مسیر دیپلماسی کشور برشمردند و با استناد به این واقعیت، به فعالان دستگاه سیاسی خارجی تأکید کردند: فعالیت مؤثر در این عرصه، در درجه اول نیازمند قوت قلب، اعتماد به نفس و عزم راسخی است که جز با اخلاص و توکل، اعتماد به پروردگار، حسن ظن به وعده های صادق الهی و استحکام درونی ساختار دستگاه دیپلماسی، بدست نخواهد آمد.
ایشان، استحکام درونی دستگاه دیپلماسی کشور را به «تقویت معنوی هرچه بیشتر عناصر فعال و مرتبط با دستگاه سیاست خارجی و سفارت خانه های ایران» منوط دانستند و افزودند: این استحکام درونی همچنین به مراقبت معنوی و افزایش روز افزون رابطه خانواده های سفیران با پروردگار متعال و حسن ظن حقیقی و همگانی به وعده های خداوند نیازمند است ضمن اینکه اگر استحکام درونی در هر جامعه ای به دست آید، هیچ چیز توانایی مقابله با این جامعه را ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای، جایگاه کنونی جمهوری اسلامی را از نشانه های آشکار تحقق وعده های الهی به مؤمنان مجاهد خواندند و خاطرنشان کردند: در پرتو ایمانِ توأم با تلاش و مجاهدت ملت و مسئولان، تهی دستی و غربت اوایل انقلاب اکنون به سربلندی و عزت تبدیل شده است به گونه ای که شعارهای ملت ایران اکنون در کشورهایی شنیده می شود که 30 سال با این ملت دشمنی کرده اند و این، معنای حقیقی پیشرفت و استحکام و قدرت است.
رهبر انقلاب، با اشاره به فریادهای الله اکبر و دیگر شعارها و نشانه های اسلامی در «مصرِ حسنی مبارک و انور سادات» افزودند: مهم نیست که این شعارها از کجا الهام گرفته است مهم این است که حرف ها، شعارها و خواسته های 30 ساله ملت ایران، اکنون در خاورمیانه، خلیج فارس و شمال افریقا، سبز شده است و این حقیقت، مصداق روشن وعده پروردگار کریم در یاری رساندن به ملت مؤمن ایران است که با تحمل سختی ها، در صراط مستقیم الهی تلاش و مبارزه کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای، تکیه بر واقعیات یاد شده را مبنای ضروری حرکت در عرصه «ظریف، خطیر و بسیار مؤثر دیپلماسی» برشمردند و در نگاهی آسیب شناسانه، خاطرنشان کردند: در برخی دوره ها، بعضی افراد در عرصه دیپلماسی و غیردیپلماسی، تصور می کردند پایبندی به ارزشها اجازه و امکان موفقیت نخواهد داد اما تجربه نشان داد که هر قدر پایبندی به اصول و آرمانها بیشتر باشد هیبت و احترام جمهوری اسلامی در نظر طرف مقابل بیشتر خواهد شد.
رهبر انقلاب با بیان مصداقی دیگر از آسیبهای عرصه دیپلماسی افزودند: در مقاطعی، برخی مسئولان، خیال می کردند اگر در ملاقاتهای بین المللی، همان حرف های صد سال اخیر طرف مقابل را به شکل دیگری تکرار کنند نتیجه بخش خواهد بود اما این کار، آنها را عملاٌ در چشم طرف مقابل، تضعیف و سبک می کرد چرا که نشان می داد از خودشان چیزی ندارند.
ایشان، ایستادگی بر حرفهای «مبنایی، منطقی و مستدل» را موجب تقویت موضع در عرصه دیپلماسی و عامل اصلی مدیریت چالشها و طرفهای مذاکره کننده دانستند و افزودند: پیروزی در میز مذاکره، نیازمند هوشمندی، ظرافت، اعتماد به نفس، استحکام عقلانی و تحمیل استدلال برطرف مقابل است که دست یابی حقیقی به این عوامل، با اخلاص و توکل و معنویت امکان پذیر است.
رهبر انقلاب در تشریح عوامل بروز آسیب های احتمالی، مراقبت معنوی از خانواده و هوشیاری در مقابل رخنه های به ظاهر کوچک را مورد توجه قرار دادند و در مصداقی تاریخی خاطرنشان کردند: به فرموده امیرمؤمنان، زبیر در مجاهدتها و سختی ها نیز همراه ایشان بود اما وقتی پسرش بزرگ شد، این صحابه بزرگ تحت تأثیر خواستها و حرفهای پسر، به تدریج در مقابل حق ایستاد و برروی امیرمؤمنان شمشیر کشید و این واقعیت نشان می دهد که رخنه های کوچک، گاه به انحرافات بزرگ می انجامد.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان در جمع وزیر و مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر، آرایش سیاسی دنیا را در حال تغییر اساسی برشمردند و افزودند: حوادثی بزرگ در منطقه، اروپا و در جهان در حال وقوع است که باید با هوشیاری کامل آنها را رصد کرد.
ایشان، حوادث ماههای اخیر در کشورهای اسلامی و عمدتاً عربی را انقلابهایی حقیقی اما در اندازه های متفاوت خواندند و افزودند: در دهه 60 میلادی، تحولاتی در بعضی از کشورهای عربی منطقه رخ داد و در دهه 90 نیز اروپای شرقی شاهد رویدادهای بزرگی بود اما حوادث کنونی در منطقه و اعتراضهای زنجیره ای در غرب، در عمق و عظمت، تفاوتهای بسیار اساسی با آن تحولات دارد.
رهبر انقلاب، «حضور حقیقی، پیش برنده و هدایتگر مردم» و «مخالفت امریکا با بروز این حوادث» را دو تفاوت اساسی تحولات کنونی منطقه و جهان با رویدادهای مشابه در دههای گذشته برشمردند و خاطرنشان کردند: برخی تصور می کنند امریکا در پشت صحنه، در حال مدیریت این تحولات است اما این تحلیل توهم محض است، همچنانکه 30 سال پیش نیز بعضی ها، با نگاه متوهم فکر می کردند انقلاب اسلامی طراحی امریکا بوده است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مواضع متناقض امریکا در قبال حوادث اخیر در مصر و دیگر کشورها خاطرنشان کردند: البته امریکاییها بدشان نمی آمد به جای مبارک، یک عنصر دمکرات و مردمی در اختیار داشتند، اما این امکان پذیر نبود چرا که اگر فردی مردمی، میهن پرست و حقیقتاً دمکرات روی کار آید حتماً به مخالفت با امریکا و صهیونیستها می پردازد.
ایشان، نگاه واقع بینانه به صحنه منطقه و جهان را ضرورت حضور قوی و مؤثر در عرصه دیپلماسی دانستند و افزودند: حرکت عظیم ملتها، نشانه بیداری آنهاست و این بیداری به استناد واقعیات گسترده و تردیدناپذیر، صبغه اسلامی دارد البته این بیداری اسلامی به معنای آن نیست که همه آنها حکومت اسلامی می خواهند و یا مدل حکومت اسلامی ایران را قبول دارند.
رهبر انقلاب اذعان رسانه های غربی به پیروزی اسلام گرایان در انتخابات حال و آینده کشورهای منطقه را نشانه دیگری از اسلامی بودن انقلابهای منطقه برشمردند و افزودند: در این اوضاع پیچیده و حساس، دستگاه سیاست خارجی کشور، در عرصه گسترده و مؤثر دیپلماسی جهانی، باید حرف نویِ جمهوری اسلامی را برای ملتها و برای جهان تبیین کند.
حضرت آیت الله خامنه ای «حضور توأمان مردم و ارزشهای الهی در جامعه» و «ارزشهای معنوی و الهی همراه با اراده مردم و نه تحمیل بر مردم» را، حرف نو و اساسی جمهوری اسلامی خواندند و تأکید کردند: دستگاه دیپلماسی باید با حکمت و منطق، مواضع طرفهای دیگر را به تدریج به مواضع خود نزدیک کند و با تکیه بر «حکمت، عزت و مصلحت» و حفظ «عزت ملی و عزت هویتی»، به وظایف سنگین خود عمل نماید که در این مسیر هیچگونه تسلیم و کوتاهی نه در مرحله باورها و نه در مرحله عمل، نباید وجود داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به پیشرفتهای مستمر کشور افزودند: البته در این حرکت عمومی رو به جلو، کمبودها و نواقصی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و دیگر زمینه ها وجود دارد اما مهم این است که می خواهیم آنها را برطرف کنیم ضمن اینکه این نواقص به مراتب کمتر از آن است که دشمن با بزرگ نمایی مطرح می کند، تا نقاط قوت را بپوشاند.
ایشان در پایان سخنانشان تأکید کردند: باید حوادث بی سابقه و عمیق منطقه و جهان را با هوشیاری رصد و با تصمیمات و اقدامات هوشمندانه و حکمت آمیز، در این عرصه نقش مؤثر ایفا کرد.
در این دیدار پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، وزیر امور خارجه با بیان گزارشی از گردهمایی سفیران و رؤسای نمایندگی های خارج از کشور، تحت عنوان دیپلماسی و بیداری اسلامی افزود: تلاش دستگاه دیپلماسی، حرکت در جهت اصول و مبانی انقلاب اسلامی، از جمله گفتمان مبتنی بر اندیشه های حضرت امام (ره) و رهبری در جهت پیشبرد سیاست خارجی است.
انتهای پیام/
Design By : Pichak |